En av världens godaste kladdkakor!

Lisas Kladdkaka


Görs gärna 1-2 dagar innan servering. Godast tyckte vi den var efter ca 5 dagar!
250 g mörk choklad (70%)
200 gr smör (osaltat)
2 3/4 dl socker
5 ägg
1 msk mjöl

1. Värm ugn 180 g, smörj och bröa en kakform med isärtagbar botten.
2. Smält choklad och smör och blanda, rör ner socker och låt svalna lite.
3. Rör ner 1 ägg i taget ordentligt. (Här är det jättelätt att det börjar skära sig!
Rör mer. Kanske med elvisp på 1an för efter ca 2 ägg blir smeten jättetung
att få ihop för hand. Den skall bli slät.)
4. Rör i mjölet, sikta gärna ner i smeten.
5. Häll smet i form. (24-30 cm)
6. Grädda i 22 min. Då blir den kladdig. För fastare ca 25 min (hade jag).
På min kaka hade jag sedan lite finare apelsinmarmelad ca 4 msk som jag rört
ut med lite Cointreu.

Lisas Chokladmousse, kakans topping.
Görs dagen innan servering.
250 g mörk choklad (70%)
3 ägg
60 ml socker
2 tsk fin konjak eller mörk rom (jag hade Xante päronkonjak)
2 1/2 dl grädde (40%), vispad till mjuka toppar
1. Smält chokladen och låt den svalna.
2. Vispa ägg och socker pösigt (ca 5 min).
3. Vänd ner den smälta chokladen och konjak/rom med en metallsked.
4. Vänd därefter ner grädden med metallsked. Arbeta snabbt och lätt tills
smeten är precis blandad.

Det står i receptet att mossen håller sig ca 2 dagar men vi åt sista biten av
kakan 4-5 dagar efter att moussen lagts på och det var inga problem.

TACK Lisa!! Kram!

Kommentarer
Postat av: Petra

uja den lät farlig!

2007-10-07 @ 19:31:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0