Trafikövervakning

Trafikövervakning är riktigt kul! Alltså, visst, jag trodde ju att det skulle vara ett bra jobb, men att det fanns många nackdelar med det, men det visade sig i dag att fördelarna är många fler än vad jag trodde. Idag var vi alltså på praktik och jag och en "klasskompis" fick följa med en av våra redan anställda trafikövervakare (som jag i hemlighet har döpt till Farsan Baloo) ut på fältet.  Farsan Baloo är en av gruppledarna och är ca 1.90 lång så ni kanske förstår varför han med sin pondus fick smeknamnet Farsan Baloo av mig :)

Han tog i alla fall med oss ut och verkligen visade oss vad trafikövervakning går ut på, och den som tror att det mest har med lappning av bilar att göra kan ju tänka om... Jag tror aldrig jag varit med om en yrkesgrupp som är mer serviceinriktade faktiskt. Man tar det lugnt, ger nästan alla bilister en chans att rätta till felen, upplyser dom om hur man ska parkera, och är bara en allmän källa för public information. Har din bil blivit stulen t.ex. och dumpad nånstans i stan kan man nästan räkna med att den är felparkerad och har den då bara blivit anmäld stulen så hittar parkeringsvakten den och rapporterar till polisen så Du får din bil tillbaka på ett litet kick. Ganska bra va?

Den "nya" typen av p-vakt är heller inte den som står och lappar när din p-tid gått ut för en minut sedan, utan med den nya policyn har du en chans att faktiskt plutta i mer pengar eller flytta din bil. Det handlar inte om att sätta dit bilförare, det handlar om att hjälpa människor att parkera rätt. I "sista hand" sätter du en p-anmärkning.

Förlåt att jag broderar ut ämnet, men parkeringsvakter har ett i många fall mycket oförtjänt dåligt rykte. Visst, det finns säkert en och annan som fortfarande inte är lämplig, men säg en yrkesgrupp där det inte finns en enda sådan person? All-in-all, jag har fått en helt annan uppfattning om det här än vad jag hade innan... Yeahy!

Och skojar du att man lär sig mycket eller?! Har aldrig sett så många handikapptillstånd eller miljöbilstillstånd i hela mitt liv som jag såg idag i Haga. Bor det bara handikappade med miljöbilar där? Dessutom fräschar man upp allt det här med zonade parkeringsförbud, datumparkering och allt som man läste när man tog körkortet. Nyttigt värre, förstår jag när jag läser det nu igen. Lite av det som man "ska kunna" som bilförare kommer jag inte ens ihåg att jag hört. Scary, hu? Men så är det nog för alla.

Jaja, nu är jag i alla fall trött som fasen (tränade i går också, så träningsverk, jajjamän!) men rätt nöjd efter dagen.
Puss & Kram på er!

Kommentarer
Postat av: Anonym

oj vilken dag! =)
även om jag vidhåller min åsikt om p-lisor *morr*
;-) hihi
stålarna bör du se imorran efter 12:00 (vi har olika banker så det tar längre tid då)
pöss

2008-02-27 @ 21:39:10
Postat av: Dress Like a Princess

hoppas du har haft en bra dag!

2008-02-27 @ 22:17:37
URL: http://dresslikeaprincess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0