Nattningsrutiner

Som jag skrev i förra inlägget har Elma börjat få smakportioner. Palsternackan måste vart nåt fel med eller så smakar den sk*t tillsammans med ersättningen (som jag blandade ut med) för syrran säger att det ska smaka gott... Men iaf. POTATIS är nya favoriträtten :) I går såg hon så här kladdig men nöjd ut när hon fått en miniportion med potatismos:



Hon kan hjälpa jultomten i år, hon har ju fejk-potatismosskägg ;D

Och när man är mätt och nöjd ser man så här glad ut



Idag var jag och Elma på promenad och senare fika med min nya vän Anna från vår föräldragrupp och hennes dotter. Det är ju helt underbart att prata med alla mina vänner om hur/vad/varför Elma gör vissa saker eller hur man ska underlätta rutiner och såna saker men det är lite extra kul att prata med tjejerna i föräldragruppen eftersom deras barn går igenom samma saker samtidigt (eller precis har gått igenom dem). Pratade en del om Elmas nattsömn (hon har en otäck vana att sova gott varannan natt nu och varannan är hon vaken var tionde minut i ett par timmars tid).

Så nu har jag bestämt att vi ska ha nya nattningsrutiner som började nu ikväll. Först ska Elma få ett bad varje kväll (utan en massa uttorkande tvål och schampo varje gång, bara ibland), sen får hon babymassage på skötbordet, sen är det pyjamas, mat (flaska och kanske lite amning) och sen är det sängen med napp och ninis (snutte) och lite läsning som gäller innan vi släcker lampan. Badet har en av de andra tjejerna i föräldragruppen blivit rekommenderad av BVC eftersom det kan hjälpa dem att få en ordentlig rutin och leka av sig lite innan läggdags. Massagen hjälper ju dem att slappna av och matningen är såklart för att hon ska stå sig hela natten.

Idag gjorde jag alltså allt detta och det funkade helt ok. Hon gnällde lite ett par gånger men då gick jag in och lade ansiktet tätt intill henne så hon fick ro och till slut somnade hon av sig själv och jag gick ut. Tidigare har hon ju fått sitta/ligga i våran famn i soffan till hon blivit jättesömning/somnat och då har vi burit in henne men jag tror faktiskt att denna metoden är bättre så länge hon känner sig trygg och får en stund med mamma eller pappa innan hon lämnas ensam för att sova. Somnar hon under läsningen är det ju bara ett plus :)

Nu får vi se bara om hon sover hela natten eller om hon har en orolig natt som den föregående. Wish us luck! ;D



Amanda och Elma låg på filten förut och såg ut att koka ihop bus.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hurredu! Palsternacka?!!? Hallåååå, det hör du väl på namnet att hon aldrig kommer gilla :-P



Lycka till iaf med alla nya rutiner :-) Jag håller tummarna stenhårt!



Pöösselikraaam

Thes

PS:Gött mooos...

2009-12-02 @ 21:48:06
Postat av: Anonym

Hurredu! Palsternacka?!!? Hallåååå, det hör du väl på namnet att hon aldrig kommer gilla :-P



Lycka till iaf med alla nya rutiner :-) Jag håller tummarna stenhårt!



Pöösselikraaam

Thes

PS:Gött mooos...

2009-12-02 @ 21:48:57
Postat av: Jenny

Hoppas att det går bättre med dessa rutinerna.



Så körde vi med Belle några veckor, funkade inte alls på henne. Hon blev bara jätte pigg av badet och ville inte sova på flera timmar efteråt.



Hoppas det går bättre för er!



Tack för julkortet. Hon är ju såå söt i dräkten. Gullunge!



Kram på er

2009-12-03 @ 12:29:51
URL: http://toffnokk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0