Söta skor & nyttig mat

Fick ett par sååå söta vit-rosa converse skor till lillan från T's kompis Adam som precis kommit tilbaka från USA. Skorna är ju lite billigare där så T hade bett honom att kika efter om han hittade några fina och så kom han hem med dessa sötisar i stl 20 som vi fick som present. Visst är de underbara??



När vi fick dom kom jag ju på att vi har ju glömt att visa hennes allra första skor, ett par ljusrosa converse (såklart) som hon fått av farmor och farfar. Ett par storlekar mindre, dessa är stl 18.



Har ju förresten blivit uppmanad av min barnmorska att äta mat med hög järnhalt för att få upp järnvärdet i blodet som låg på låga 119 sist gång. Då sa hon till mig att testa att äta mycket jordgubbar för att få upp värdet. Men så kikade jag på livsmedelsverkets hemsida (www.slv.se) igår och upptäckte att färska jordgubbar inte har så högt järnvärde ändå.. De ligger på bara 0,34 mg järn per 100 gram gubbar.

Så fick jag ett tips på underbara familjeliv (www.familjeliv.se) om torkade aprikoser så jag kollade upp det med och se där! De ligger på 6,0 mg järn per 100 gram! Vilken skillnad va? Så jag tog vägen om affären på vägen till matchen igår och köpte aprikoser :) T.o.m. spenat som ska vara så himla bra ligger endast på 2 mg per 100 g. Men det kan ju vara bra att variera sina järninkomstkällor så jag köpte lite färsk babyspenat att ha till laxen och pastan igår och visst ser det mumsigt ut?


Så gårdagens rätt blev färsk pasta med lax, tomatsås med färska tomatbitar, fetaost och babyspenat. MMmmm!

Dagens lunch blev dock tomatsoppa och en ostsmörgås, men t.om. det piskar jordgubbarna i järn, tomatsoppa har 0,58 mg järn per 100 g. Det du! ;)

Kommentarer
Postat av: Jenny

Gud sicka söta skor :)



Men äter inte du järntabletter? Det har jag fått göra sedan starten, två st/dag.

2009-06-01 @ 21:23:47
URL: http://toffnokk.blogg.se/
Postat av: Thes

Gud sicka bedårande skoooor! Jäklar! Jordgubben/badbollen/kickersbruden kommer va coolast i gbg :-)

Pösssss på rej

2009-06-02 @ 10:02:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0