Prinsessan Elma

Elma var så skön häromdagen när jag sorterade kläder i hennes rum. Hon börjar då rota i utklädningslådan (som hon knappt vet vad det är i), och drog fram tiaran från min möhippa som jag skänk till hennes låda. Sen försöker hon sätta på sig den på huvudet, hon som avskyr att ha diadem och bjäfs i håret! Så nu presenterar jag lilla Prinsessan Elma för första gången, känn er ärade :)

Min mobil (samsung s8000 tror jag den heter), tar verkligen inte särskilt bra kort inomhus med ok belysning men utomhus är den suverän! Vi var nämligen ute på höstpromenad igår:

Lekte tittut bakom trädet. Och kolla in färgerna på löven! De är ju helt fantastiska!

Vi var ute och gick hela vägen till sopstationen och tillbaka (ca 400 meter) och Elma gick hela vägen både bort och fram! Tycker att hon var jätteredig, hönsmamma som jag är. Det är så skönt att gå ut och leka på gården med alla barnen nu, vi har ju grannar som har en tvååring som är så himla gullig. Han har även en storasyster på ca 10 år är väldigt mogen för sin ålder som jag brukar stå och prata med och så leker vi med de små. Supermysigt! Kallt, friskt och fint väder har det varit de senaste dagarna så det har verkligen varit härligt!

Å så en go bild på morfar med alla barnbarnen :)

Och en Bus-Elma som provar sin nya halsduk och med tröjan som vi köpte på Esprit på Rhodos:

Det där goa leendet kan man leva på länge!

Idag har det varit en tur till Allum med farmor och Elmis har fått en ny, tuff grå mössa från HM med Barbaskön på och jag fick en varm, go hatt och ett par tunnare vantar + en reatopp för 30:- (!!). Har kommit på en sak till till önskelistan förresten (nummer 1 på den är babylarm som vi borde köpt för evigheter sen) och det är lättfodrade skinnhandskar (har spanat in ett par för bara 199 som jag skulle vilja ha på väskaffären i Allum (wallins?)). Det är oslagbart att ha när man kör vagnen blåsiga, regniga eller halvkalla dagar. Slarvade ju bort ena handsken jag köpte förra året, den gled av barnvagnen på en promenad och sen var den borta.. Jaja, dum som man är får man väl betala priset för det.

På lördag ska vi ha "födelsedagsfirande" med mina föräldrar och syrran så jag gjorde en glasstårta idag och ååååhhhh, jag kan knappt vänta tills på lördag. Då blir det glassfrosserifest!! :D

Kram!

Nyheter!

Usch, kollade precis min statistik och nu får jag lite dåligt samvete. Det är minst nio personer som kollar min blogg varje dag och jag har verkligen inte haft ork, tid eller lust att blogga ordentligt på länge nu. Precis före bröllopet ville vi ju hålla det lite under cover så då skrev jag ju ingenting om det största som hände i livet just då så allt annat kändes lite futtigt och jag har bara inte kommit igång efter det känns det som. Men nu så! (?)

I tisdags var jag inne på Lundby sjukhus för en polioklinisk (heter det så?) operation av min näsa. Jag har ju haft såna problem med täppt näsa under minst fyra års tid och man blir fruktansvärt trött när man är täppt, särskilt som man är det nästan halva året, så jag och min läkare bestämde oss för att operara. Detta efter att ha gått på en kortisonnässprayskur sedan i februari utan större förändring. Så i tisdags var det dags och jag var väldigt nervös! Min läkare påstod att det inte var värre än att ta en spruta, men då skulle jag vilja se vilken spruta han menade för det var ganska mycket värre än så, men samtidigt inte mer än vad man stod ut med.

Först fick jag några dukar med bedövningsmedel instoppade i näsan. Lite obehagligt, men det gjorde inte ont. Efter en stunds verkan togs de ut och jag fick en spruta i vardera näsborre med en bedövning+adrenalinblandning. Det var inte så mysigt när det rann ner i halsen från näsan men ok... så... var de dags för ett instrument som såg ut som en stämgaffel ungefär som han förde upp i näsan, grep tag om näsmusslan (kändes inte) och slog på strömmen (antar jag) och med "värmeenergi" förstörde ett av vecken så att det inte skulle kunna svälla och täppa till min näsa igen. DET kändes däremot, trots all bedövning. Ingen fruktansvärd smärta, hey man har ju fött barn, men det var jääkligt obehagligt. De räknade (låååångsamt) till åtta också så man visste ju hur lång tid det var kvar.

Men när det var gjort, en gång i varje näsborre, var det ju också över. Fick tamponader (tussar) med nån salva på upp i näsan (som fortfarande var bedövad) och så fick vi vandra hemåt. Kunde knappt prata eftersom det inte kom nån luft genom näsan så jag lät himla kul, men det gick. Hjälpte ju inte att jag hade blivit förkyld under helgen också... När jag kom hem skulle jag dock själv dra ut tamponaderna efter 2-3 timmar och det var nog det minst roliga under hela dagen... :/ Blödde lite igenom dem och det kändes rejält nu när näsan inte var bedövad längre, men så fort de var ute var ju allt gjort. Eller?

Nja, jag måste skölja näsan minst två gånger om dagen i 2-3 veckor med en saltlösning (sååå äckligt) och spruta olja för att hjälpa slemhinnorna återhämta sig, men tro mig, funkar detta är det värt allt obehag. Ni anar inte hur jobbigt de är att vara nästan ständigt täppt i näsan! Tänkte också att det kunde vara smart att göra nu eftersom vi nångång vill ha ett syskon till Elma och ha man tur får man ju uppleva en graviditet till och under den då kanske slippa att använda nezeril nästan konstant i nio månader som med Elmis.

Det var mycket tråkig text och inga bilder så det får bli lite här under från de senaste veckorna. Jag och Elma hade besök av A och hennes pappa P i förra veckan. Tjejerna är verkligen såå underbara när de leker, fast än så länge leker de ju mest runt varandra och inte med varandra. Det händer ibland dock att de ger varandra nån leksak eller tar nån från den andra eller drämmer till varann och bråkar. Men sånt är ju livet och det är kul att se att det för det mesta kommer överens. Det är ju viktigt inför förskolestarten sen som vi hoppas blir i December/Januari för Elma.

Å hon den där mamman ska ju allltid ta kort.. *suck*

Elma lär sig att "gå på pottan". Har inte riktigt samma uppfattning av konceptet som mamma har bara...

När man får en ny leksakslåda kan man ju använda den till att leka sköldpadda istället.

Det är visst mycket roligare på det hållet.. :)

Så mycket tycker Elma om att ta kort med mamma, haha!

"Jaja, ta ditt dumma idolkort då"

Visst är hon supercool i Hitlerfrilla och med den fina badrocken hon fick av moster med familj på sin födelsedag? Förlåt hjärtat att jag utsätter dig för så fula kamningar. Ska verkligen försöka skärpa mig ;)

Nu ska jag försöka att inte vara så seg i fortsättningen utan att blogga mer kontinuerligt. Men jag lovar inget...

Mina tankar ikväll går till två vänner, som båda inväntar besked om ev mycket allvarliga sjukdomar. Alla kärlek till er, godingar!

Kramar!

Fina, varma Rhodos. Hemma igen!

Rhodos var underbart, varmt och skönt men det är faktiskt fint att vara hemma igen, ha barnstol i bilen och svensk text på barnmaten :)

Har lagt ihop lite bilder för att beskriva vår resa så håll till godo:

Vi fick vakna tiiidigt på morgonen för att åka till flygplatsen och väl där tog vi lite frukost. Elma fick smaka på pappas bubbelvatten och sånt är allid spännande. Hon var faktiskt på riktigt gott humör fast vi väckte henne före klockan var fyra på morgonen...

Nu är vi uppe i luften, wiiii! Både resan dit och hem gick riktigt bra och ingen fick sådär riktigt ont i öronen.

Nä vi landat på Rhodos flygplats hade Elma massor med spring i benen och det blev ett och annat rymningsförsök från farmor..

Men farmor är snabb i vändningarna hon också!

Så Elma får dra sin Tingelingväska med leksaker, medicin och mat för resan istället.

Vår busstransfer var en mardröm, det var 38 grader varmt och bussen hade en trasig AC som med andra ord inte gjorde oss någon nytta alls. Elma riktigt led och vi blev alla lite oroliga för henne, barn har ju inte en så välutvecklat "temperatursystem" som oss vuxna. Hon skrek och grät även när vi tagit av henne alla kläder.. Stackarn! T.o.m. de andra resenärerna skrek till chauffören att "ser du inte barnet, gör något då!" Till slut öppnades takluckorna och det blev lite grann uthärdligt. Usch, vilken mardrömsresa! Tur att den "bara" var 20-30 min.

I lobbyn på hotellet blev Elma-bus mycket gladare. Här leker hon med farmor medan pappa checkar in och jag vaktar väskorna.

De gick ut en sväng och tittade på hotellets sprinklersystem och hon skrattade gott varje gång det stänkte lite vatten på henne.

Sedan hoppade vi rakt ner i hotellets enorma saltvattenpool. Obeskrivligt skönt efter en lång och tuff resa!

Andra kvällen vi var där åkte vi in till Rhodos stad (vi bodde några minuter utanför i Ixia). Här promenerar vi i den vackra (och stora!) gamla stan.

Pyret och pappa sitter och väntar på öl och vatten. Gissa vem som skulle ha vad? ;)

När det började klia för mycket i benen tog Elma och farmor en liten utflykt i omgivningarna. Vi tror Elma fick sin första shoppinglektion här :)

Vi skrattade gott åt den lite ovanliga översättningen på skyltarna som prydde hotellets gräsmattor..

Det fanns mer än bara sol och bad på hotellet. De hade även en lekplats som var rolig, även om den mer var utformad för större barn. Men den passade ju mamma och pappa bra ;) Yippi-ka-yey, m*****f****r! ;p

Totte och Elma flyger flygplan...

... och farfar jagar Elma vid rutchkanan.

Återigen inne i gamla stan och njuter av den gamla arkitekturkonsten.

Coolingen biter i sina glasögon. Elma alltså ;)

Vi badade allt i havet också! Vi hade en fin klapperstentrand bara ca 100 meter från hotellet och en av dagarna åkte vi till andra sidan ön, till Kallithea beach, där det fanns en mjuk fin sandstrand. Hela slutet av veckan blåste det dock ganska kraftigt så då vågade vi inte ta med Elma ner till beachen men det gjorde inget, för hotellets pool var skoj nog.

Man får bada i endast badbyxor och solkeps när man bajsat i sin heltäckande soldräkt!! ;)

Såhär hade jag kunnat ligga hela veckan.. Tänk vilken skillnad det är att åka på semester med en ettåring jämfört med bara en själv! Men jag fick plöjt igenom tre böcker och börjat på en fjärde så jag är ganska nöjd.

En kväll var vi på en fin liten svenskägd restaurang som serverade riktigt god mat (min iaf). Den allra bästa restaurangen hittade vi dock nere i hamnen där dom serverade utsökt hel fisk och ceasarsallad med räkor, som jag tog. MUMS!

Lite mys framför poolen blev det trots...

... att Elma blivit en riktig pappefia!

Vi tog drinkar på en takterass näst sista kvällen och hade fantastisk utsikt över nya och en del av gamla stan. Jag och Elma är ju minst höjdrädda och hade nog roligast ;D

Stooor pool som sagt.

Hink och spade måste man ha så man kan skvätta mycket vatten på farfar :)

Tuffast i stan i sina solbrillor från Lindex för typ 19,90:-

Och såhär skrynklig blir man ju efter timmar i poolen :)

Näst sista kvällen efter middagen ville Elmis t.o.m. bada i hotellets fontän!

En helt otrolig vecka, så skönt och varmt och härligt med allt bad, MEN... Borta bra men hemma bäst. Jag tror att vi håller oss på hemmaplan tills barnet/barnen är några år gamla och inte så beroende av oss för det är lite ansträngande att vara så på helspänn som man måste vara på en främmande plats och i ett främmande land. Så nästa år kanske det blir campingen i Ullared? ;p

Kram!

38 grader i skuggan

En liten kort hälsning från Rhodos kommer här. Det är soligt och varmt, det pendlar mellan ca 35-42 grader men idag är det nog inte mer än sköna 32? Har ingen termometer men det känns rätt skönt iaf. Har badat i havet idag och Elma tyckte att vågorna var himla spännande men lite otäcka också.

Två kvällar irad har vi nu åkt in till Rhodos stad (bor i Ixia, strax utanför) och ätit goda middagar och shoppat (mest till Elma såklart). Nu är det dags för lunch i skuggan utanför vår lägenhet.

Kram från oss alla!

Första doppet på hotellet i poolen under tak.

Måste ju testa underhållningen också :)